Camper

Q: Mag iedereen in de camper rijden?
A: Standaard in de camperhuur zit altijd één (hoofd)bestuurder inbegrepen. Bij sommige verhuurders kunnen alle reizigers zich ook kosteloos als bestuurder opgeven maar bij andere verhuurders zijn extra bestuurders tegen een toeslag. De minimumleeftijd om een camper te huren is in de meeste gevallen 21 jaar. Sommige verhuurders in Australië en Nieuw-Zeeland stellen het verplicht dat je minimaal 2 jaar in het bezit bent van een geldig rijbewijs.

Q: Hoeveel bestuurders zijn er inbegrepen?
A: Standaard in de camperhuur zit altijd één (hoofd)bestuurder inbegrepen. Bij sommige verhuurders kunnen alle reizigers zich ook kosteloos als bestuurder opgeven maar bij andere verhuurders zijn extra bestuurders tegen een toeslag.

Q: Is een normaal rijbewijs B voldoende?
A: In Europa is het vaak wél verplicht een groot rijbewijs te bezitten voor het rijden van campers boven een bepaald gewicht. Wanneer je een speciaal rijbewijs nodig hebt om een camper te besturen geven wij dit duidelijk aan.

Q: Hebben we een internationaal rijbewijs nodig?
A: Voor reizen naar Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Afrika, Namibië en Cuba is het in bezit zijn van een internationaal rijbewijs verplicht. Wanneer je in Amerika of Canada een camperreis gaat maken, is een internationaal rijbewijs niet verplicht maar wel aan te raden, indien je onvoldoende Engels spreekt om de tekst uit je rijbewijs te vertalen.
Je kunt een internationaal rijbewijs laten maken bij een ANWB-winkel.

Q: Is het moeilijk om met een camper te rijden?
A: Het rijden met een camper is niet moeilijk. De campers zijn veelal uitgerust met stuur- en rembekrachtiging waardoor de besturing zeer eenvoudig is.
De wegen en de parkeerplaatsen in Amerika en Canada zijn er op ingesteld. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je niet mobiel zal zijn tijdens je reis. Je kunt op de meeste plekken komen zonder problemen!
De lengte, hoogte en breedte van de camper wijken natuurlijk wel af van een standaard auto. Houd daarom tijdens het rijden in de gaten hoe hoog, lang en natuurlijk hoe breed de camper is. Rijden onder bruggen, takken en de overkapping bij het tankstation, die veelal te laag zijn, kan fataal zijn voor de airco op het dak!

Q: Moet ik online inchecken?
A: Ja, bij steeds meer camperverhuurders is het mogelijk om online in te checken. Meer informatie vind je terug in de reisbescheiden.

Q: Is het ook mogelijk om met de camper grote steden te bezoeken?
A: Een camper is een ideaal vervoermiddel wanneer je de natuur in trekt. Een camper is wat minder handig om een grote stad mee te bezoeken. Wij raden daarom de campings aan in de directe omgeving van de steden. Deze campings hebben vaak een eigen shuttleservice naar het centrum van de stad. Een andere oplossing die voor de meeste grote steden prima werkt is dat men met de camper naar het dichtstbijzijnde station rijdt, daar parkeert en dan met de trein, metro en/of tram naar de stad reist.

Q: Mag ik met de camper de grens oversteken naar Canada en of Amerika?
A: In de meeste gevallen mag je kosteloos met de camper de grens oversteken. Je betaalt enkel een toeslag voor grensovergang bij de douane. Geef bij boeking s.v.p. aan of je van plan bent de grens over te steken. Wij kunnen hier meer informatie over geven.

Wil jij de grens oversteken naar Mexico? Vaak is dit niet toegestaan. Dit vanwege de veiligheid, maar ook vanwege de verzekeringsvoorwaarden. In een enkel geval is het mogelijk een Mexico verzekering af te sluiten. Denk je erover om de grens naar Mexico over te steken? Vraag ons dan alsjeblieft naar de voorwaarden.

Q: Zijn er beperkende voorwaarden waar ik me tijdens de reis aan moet houden?
A: Deze voorwaarden verschillen per camperverhuurder. Denk hierbij aan wegen waar je niet mag rijden, festivals/feesten waar de camper niet mag komen of het meenemen van huisdieren. Op de voorwaarden pagina van de camperverhuurder staat een link die verwijst naar hun voorwaarden.

Q: Wat te doen bij pech onderweg?
A: Bij pech onderweg neem je altijd direct contact op met de verhuurder om te vertellen wat er is gebeurd. De servicemedewerker vertelt dan wat de volgende stappen zullen zijn. Meestal verwijzen ze je naar de dichtstbijzijnde garage of indien je niet meer verder kunt rijden, laten ze een sleepdienst komen. Noteer altijd goed wat ze verteld hebben en ook met wie je gesproken hebt.

Q: Hoe gaat het met tolheffingen en verkeersovertredingen in Amerika en Canada?
A: Het kan zijn dat je tijdens jouw reis gebruik maakt van tolwegen. Met name in stedelijk gebied vind je tolwegen. Een tolweg wordt ook wel turnpike, tollpike of gewoon pike genoemd. Er zijn vele verschillende varianten, waarbij tol geheven kan worden. Dit kan via verschillende instanties geheven worden. Er zijn gesloten systemen waarbij tol betaald moet worden voor het bereizen van een bepaald traject of via een open systeem waarbij tol betaald wordt wanneer een tolpoortje gepasseerd wordt. Soms geldt tol alleen in één richting. Ook voor het gebruik van bruggen en tunnels kan tol geheven worden. De kosten hiervoor zijn vaak hoger dan reguliere wegen.

Op sommige wegen kan de tolheffing met contant geld of per creditcard betaald worden. Zorg altijd voor voldoende contant geld in het geval alléén contant betaald kan worden. Steeds meer tolwegen zijn echter 100% elektronisch. Tol kan dan niet betaald worden bij een tolpoortje, maar zal geheven worden via een transponder of tolsticker of via kentekenherkenning. Sommige trajecten/banen mogen alléén gebruikt worden als het voertuig voorzien is van een tolsticker of transponder.
Huurcampers zijn niet uitgerust met een dergelijke sticker of transponder. Let op: Er is een verschil tussen ‘automated tolling’ en services als Fastrack en EZ Pass lanes. Indien je Fastrack of EZ Pass lanes gebruikt zonder de betreffende transponder kunnen de kosten oplopen tot $25-$100 bovenop de verschuldigde tolheffing. Het is jouw verantwoordelijkheid om deze Fastrack en EZ Pass lanes te vermijden om bovengenoemde kosten te voorkomen.
Tolheffing op automated tolling wegen, ofwel wegen die 100% elektronisch zijn, en waarbij geen gebruik gemaakt wordt van transponder of tolsticker, verloopt via kentekenherkenning, ook wel aangeduid als 'license plate toll' of 'toll-by-plate'. Er wordt een foto gemaakt van jouw kentekenplaat en deze worden bij de eigenaar(verhuurder) gemeld. De kosten voor de tolheffing zullen dan via de eigenaar/verhuurder geclaimd worden.

De verhuurder zal in de meeste gevallen de kosten innen bij de gebruiker ten tijde van de heffing, in dit geval, de huurder. Niet alle verhuurders hebben in het programma aangegeven hoe deze administratieve afhandeling verloopt. Voor de afhandeling kunnen administratiekosten in rekening gebracht worden. Informeer je hierover bij het ophalen van de camper bij de betreffende huurder.

Door de vele varianten van tolheffing en instanties is het helaas niet mogelijk een eenduidig advies te geven. Travelhome is niet aansprakelijk voor kosten als gevolg van tolheffingen of administratieve toeslagen. Tolheffingen en of boetes voor verkeersovertredingen kunnen niet verrekend worden via Travelhome.

Ook boetes voor verkeersovertredingen zoals fout parkeren, door rood licht rijden, snelheidsovertredingen e.d. worden zijn de verantwoording van de huurder. Voor het administratieve afhandeling van het verwerken van boetes voor verkeersovertredingen kunnen administratiekosten in rekening gebracht worden die kunnen oplopen tot 100$. De boetes zelf dienen dan aan de betreffende instanties nog voldaan te worden. Deze kosten kunnen van jouw creditcard geïncasseerd worden.

Q: Kunnen we bij winterse temperaturen gebruik maken van alle faciliteiten van de camper?
A: Bij winterse temperaturen (van oktober t/m mei) kan het zijn dat de camper winterklaar (winterized) is. Dit houdt in dat je het water- en afvoersysteem niet kunt gebruiken, omdat anders de kans bestaat dat de leidingen bevriezen. Je moet dus gebruik maken van de water- en douche/toiletfaciliteiten op campings. Zodra de temperatuur boven het vriespunt komt kun je de camper laten de-winterizen. Dit doe je op eigen gelegenheid en indien van toepassing op eigen kosten bij een garage die door de verhuurder wordt aanbevolen. Vanaf dit moment kun je het water en de riolering gebruiken. Schades ontstaan door bevriezing van de leidingen zijn voor eigen rekening. Indien je zonder overleg met de verhuurder de camper laat de-winterizen dien je de camper in dezelfde staat in te leveren als dat je deze hebt opgehaald.

Q: Wat is het benzineverbruik van een camper? En waar vind ik actuele benzineprijzen?
A: De inhoud van de benzinetank van de camper is ca. 180-200 liter (55 gallons). Dit varieert per type. Je rijdt ca. 500 km per tank, maar dat is sterk afhankelijk van de te rijden route. Wanneer je door de bergen rijdt verbruikt de camper natuurlijk meer benzine. Een indicatie van het gemiddelde gebruik is 1:4. Ook dit is afhankelijk van het campertype.
Het benzineverbruik verschilt. C-klasse campers (met een alkoof) rijden ongeveer 1 op 5. A-klasse campers (grote busmodellen) zijn minder zuinig en campervans (kleine busjes) zijn weer een stuk zuiniger. Natuurlijk speelt ook de omgeving mee, rijd je in de bergen dan zal het verbruik van de camper hoger zijn dan op vlakke wegen.
Actuele benzineprijzen kun je terugvinden op de website www.gasbuddy.com.

Q: Hoe weet ik wanneer ik water bij moet vullen of mijn afvalwater moet dumpen?
A: In alle campers zit een indicator waarop je de waterlevels kunt aflezen. Je kunt hierop zien of de vieze watertanks al bijna vol zijn maar ook of de schone watertanks al bijgevuld kunnen worden.

Q: Ben ik verplicht me aan een bepaalde route te houden?
A: Nee, je bent juist helemaal vrij om te gaan en staan waar je maar wilt. Alleen jouw begin- en eindpunt zijn bekend en verder kun je de reis geheel naar wens invullen. Dat is dan ook de grote charme van het reizen per camper: je hebt alle vrijheid in jouw eigen huis op wielen!

Q: Welke afstand kan ik per dag afleggen met een camper?
A: Met een camper mag en kan je niet zo hard rijden als met een auto. Natuurlijk wens je op reis niet enkel te rijden en wil je vooral veel zien.
Daarom raden wij je aan om een gemiddelde van 150 mijl /ca. 250 km per dag aan te houden. Dit neemt ongeveer 3 tot 4 uur rijden in beslag. Op deze manier heb je nog voldoende tijd beschikbaar voor de bezienswaardigheden, het doen van boodschappen en andere activiteiten.
Natuurlijk is het geen probleem wanneer je op een weg zonder bezienswaardigheden een dag extra kilometers maakt, maar je zal merken dat je dan vaak de volgende dagen graag wat meer rust neemt.

Q: Waar kan ik de camper ophalen?
A: Je haalt de camper op bij het verhuurstation, deze wordt niet naar het hotel of naar de luchthaven gebracht. Bij het verhuurstation inspecteer je de camper, krijg je een instructie of video te zien en vul je alle benodigde formulieren in. Nadat je alle formaliteiten hebt doorlopen kun je met jouw camper op pad.

Q: Wat is het adres van de camperverhuurder?
A: Het adres en telefoonnummer van de camperverhuurder ontvang je op het campervoucher welke in jouw reisbescheiden zit. De locaties zijn ook te vinden op camper.nl. Ga naar de betreffende camperverhuurder. Bij de camperverhuurder is een kopje met locaties te vinden en hier staan de adressen van de locaties.

Q: Hoe laat kan ik de camper ophalen en inleveren?
A: Bij de meeste verhuurders kun je de camper ophalen in de middag en inleveren in de ochtend. Elke verhuurder heeft zijn eigen tijden. Kijk voor meer informatie over jouw camperverhuurder op jouw factuur of in het 'camperverhuurder programma' hier op camper.nl

Q: Hoe kan ik een afspraak maken met de verhuurder? Kan ik ook e-mailen?
A: Je moet circa 1 á 2 dagen voorafgaand aan het ophalen van de camper telefonisch contact opnemen met de verhuurder om de juiste ophaaltijd/locatie te bespreken. E-mailen is niet mogelijk.

Q: Hoe kom ik bij de verhuurlocatie? Is de transfer geregeld?
A: De vervoerservice van de camperverhuurder om je naar de verhuurlocatie te brengen en vice versa heet een transfer. Deze transfer kan bestaan uit vervoer per taxi of shuttlebus. Bij sommige verhuurders heb je standaard een transfer inclusief, bij andere verhuurders kun je dit bij reserveren. Ook zijn er verhuurders die geen transferservice aanbieden. Op de factuur welke je van ons ontvangt of ontvangen hebt, is meer informatie terug te vinden over de transfers. Voor meer informatie over de transfers kijk dan op camper.nl bij de desbetreffende camperverhuurder. De transfer informatie is te vinden op de tabbladen van de locaties.

Q: Hoe verloopt de ophaalprocedure?
A: Wanneer je arriveert bij het verhuurstation dan krijg je vaak een instructiefilmpje te zien over het gebruik van de camper en randzaken. Bij een aantal camperverhuurders krijg je een persoonlijke uitleg over de camper. Daarnaast teken je een contract en betaal je de borg uitsluitend per creditcard.

Q: Moet ik borg betalen bij het ophalen van de camper?
A: Ja, er wordt een borg gevraagd. Echter wanneer je de all-inclusive verzekering hebt afgesloten bij de camperverhuurder in Australië en Nieuw-Zeeland hoef je geen borg te betalen.

Q: Mag de borg ook door iemand anders betaald worden?
A: Nee, de hoofdbestuurder van de camper moet de borg voldoen.

Q: Kan de borg uitsluitend met creditcard betaald worden?
A: Betaling van de borg is uitsluitend mogelijk per Visa of MasterCard. Het kan zijn dat het bedrag daadwerkelijk van jouw rekening af wordt geschreven, soms wordt het bedrag uitsluitend 'bevroren'. De verhuurder bepaalt dit en Travelhome heeft hierop geen invloed. Zorg ervoor dat de limiet van jouw creditcard toereikend is en verhoog eventueel tijdelijk de limiet van jouw creditcard bij de bank. Let op: prepaid credit cards worden bij veel verhuurders niet geaccepteerd. Ben je van plan een prepaid credit card te gaan gebruiken, kijk dan vooraf goed naar de voorwaarden van de verhuurder of vraag naar de mogelijkheden.
Breng je de camper zonder schade terug dan wordt de borg aan je teruggestort. Het kan enkele dagen tot weken duren voordat je het bedrag weer daadwerkelijk op jouw rekening hebt staan, dit verschilt per creditcardmaatschappij. Betalingen per creditcard kunnen kosten met zich meebrengen. Voor betalingen per creditcard kan de camperverhuurder een toeslag rekenen. Deze toeslag varieert per verhuurder en ligt in de regel tussen de 2% en 4% van het totaalbedrag. Deze kosten worden niet gerestitueerd.

Q: Wat gebeurd er met eventuele koersverschillen?
A: Gedurende de huurperiode kan de koers fluctueren. Het kan voorkomen dat er koersverschil in jouw voor- of nadeel ontstaat. Eventuele koersverschillen worden niet gecompenseerd.

Q: Is het mogelijk dat ik een ander campertype krijg dan geboekt is?
A: Campers worden in een specifieke categorie geboekt waarin de lengte en het aantal slaapplaatsen vastligt. Het komt soms voor dat het geboekte campertype er om wat voor reden dan ook niet is. Een reden kan zijn dat de huurder voor jou een ongeluk of aanrijding heeft gehad of er een mechanisch/technisch probleem geconstateerd is bij het controleren van de camper. De verhuurder zal dan met een goed voorstel komen en je een andere camper aanbieden. Deze moet minimaal dezelfde maat/categorie zijn of er wordt een groter type beschikbaar gesteld zonder meerkosten. De indeling kan daardoor wel afwijken. Er worden geen vergoedingen voor extra brandstof en/of campingkosten e.d. gedaan indien een groter type wordt meegegeven. Als het alternatief een kleiner type zou zijn, zal dit in overleg met jou zijn en wordt een restitutie op de huurprijs aangeboden.

Q: Hoe zit het met het eigen risico?
A: De verzekering is per camperverhuurder anders geregeld. Vaak heb je nog een eigen risico. Je kunt dit eigen risico in bepaalde gevallen afkopen met een verzekering van de verhuurder, of je kunt gebruik maken van de No Risk of Global camperverzekering van ANWB Verzekeren. Voor meer informatie kijk dan op camper.nl bij de desbetreffende camperverhuurder. Op de voorwaarden pagina van de camperverhuurder staat een link die verwijst naar hun voorwaarden.

Q: Is de camper uitgerust met keukeninventaris en beddengoed e.d.?
A: Bij alle verhuurders uit ons aanbod (m.u.v. enkele verhuurders in Europa) is het mogelijk om beddengoed en een keukeninventaris bij te reserveren. Je hoeft dit dus niet zelf van thuis mee te nemen! Wij nemen de inventarissen standaard mee in jouw (online) offerte.

Q: Wat is het verschil tussen persoonlijke inventaris, camper-/keukeninventaris en klaarmaakkosten?
A: De camper is niet standaard uitgerust met persoonlijke- en/of camperinventaris. De persoonlijke- en camperinventaris bestaan uit gebruiksvoorwerpen die je tijdens een camperreis nodig hebt. Per verhuurder kan de inventaris verschillen qua inhoud en kwaliteit. Bij camperinventaris moet je denken aan keukengerei. De persoonlijke inventaris bestaat vaak uit beddengoed en handdoeken. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen persoonlijke inventaris en camperinventaris. Soms kan het zijn dat er aparte kosten gerekend worden voor het rijklaar maken van de camper, dit zijn de klaarmaakkosten. Dit houdt in dat de camper schoon is en klaar is voor gebruik. In sommige gevallen zit in deze kosten tevens de standaard uitrusting inbegrepen of enkele basisproducten zoals toiletchemicaliën en een EHBO doos.

De inventaris wordt geboekt op basis van het aantal reizigers in het reisgezelschap. De inhoud wordt hierop afgestemd. Sommige verhuurders plaatsen de inhoud alvast in de camper zelf. Het kan ook voorkomen dat de inventaris nog niet in de camper is geplaatst. Je kunt dan zelf jouw inventarispakket bij de verhuurlocatie ophalen op aanwijzing van een medewerker. De kosten voor de inventaris vind je op de huurprijzenpagina van de verhuurder. Het is niet altijd verplicht om de inventaris bij te boeken, echter in jouw (online) offerte wordt dit standaard opgenomen.

Q: Kan ik een kinderstoel reserveren in de camper?
A: Dit is mogelijk maar niet bij alle verhuurders. Op onze website www.camper.nl is per verhuurder terug te vinden of het mogelijk is om extra items bij te huren. Kies voor camperverhuurprogramma’s -> land -> betreffende verhuurder -> huurprijzenpagina.

Q: Hoeveel kilometer/mijl is er inbegrepen?
A: Dit kun je terugvinden op jouw factuur.

Q: Kan ik mijn koffers goed kwijt in de camper?
A: Het is aan te raden om bagage in opvouwbare koffers/tassen te vervoeren. In de kleinere campers is weinig ruimte voor harde koffers. In de grotere campers (8 meter of groter) is vaak meer opbergruimte en vaak zelfs een aparte opbergruimte voor de koffers. Wil je precies weten hoe het zit bij jouw camper? Kijk dan bij de specificaties. <camper.nl>. Soms kunnen koffers wel (op eigen risico) achtergelaten worden bij het verhuurstation. Je moet dan echter jouw bagage relatief snel en gehaast weer inpakken bij het inleveren van de camper.

Q: Hoe lang kan ik zonder stroom kamperen?
A: Het is mogelijk om circa 3 à 4 dagen zonder stroom en/of watervoorziening te kamperen omdat de camper zelfvoorzienend is. Wanneer je niet staat aangesloten op het stroomnetwerk werken de koelkast en de vriezen op gas.
Het is niet mogelijk om de (eventuele) airconditioning en oven/magnetron en de stopcontacten te gebruiken, deze werken alleen wanneer er een stroomvoorziening is.
Wij raden aan om vanuit thuis een USB-oplader welke in de sigarettenaansteker van de camper kan, mee te nemen zodat de apparaten zoals mobiele telefoon / tablet etc. opgeladen kunnen worden tijdens het rijden.

Q: Wat is een generator en waarvoor heb ik deze nodig?
A: De generator wekt de 110 volt stroom op. Deze kun je gebruiken wanneer je niet staat aangesloten op het stroomnetwerk op een camping. De generator gebruik je voor bijvoorbeeld de airconditioning, de magnetron en andere apparatuur. Ben je niet aangesloten op het stroomnetwerk dan werkt de apparatuur van de camper op de accu. Voor het gebruik van een generator vraagt de verhuurder een betaling en is niet in elk campertype aanwezig. Tevens mag je de generator op campings ’s nachts niet gebruiken.

Q: Beschikt mijn camper over een TV met DVD-speler? Welke tv-zenders kan ik bekijken op de TV?
A: Sommige campers zijn voorzien van een DVD-speler met TV of LCD-scherm. De DVD-speler kan gebruikt worden voor het afspelen van dvd’s en/of foto’s. Het kan zijn dat dvd’s regio 2 (Europa) niet afgespeeld kunnen worden. Ook niet originele dvd’s werken veelal niet. Mocht de camper uitgerust zijn met een TV scherm én antenne wil dat niet zeggen dat nationale tv-kanalen bekeken kunnen worden. Informeer bij het ophalen van de camper bij de verhuurder naar de mogelijkheden en/of lees de handleiding.

Q: Hebben de campers een USB-aansluiting?
A: De meeste campers zijn tegenwoordig uitgerust van een USB-aansluiting in de bestuurderscabine als in het leefgedeelte van de camper.

Q: Is het huren van campingstoelen en een campingtafel noodzakelijk?
A: Nee, op de meeste campings beschikt de campingplaats over een houten picknicktafel en bank. De meeste campings liggen namelijk midden in de natuur.
Je kunt bij de meeste verhuurders ook stoeltjes en tafels huren. De ervaring leert echter dat dit veelal erg kostbaar is voor de kwaliteit die je ontvangt. Bijkopen van stoeltjes is ook net zo voordelig en de stoeltjes zijn vaak van betere kwaliteit.

Q: Is het toegestaan om tijdens het rijden door de camper te lopen? Om bijvoorbeeld een broodje te maken, wat drinken te pakken en/of het toilet te gebruiken?
A: Nee, iedereen aanwezig in de camper moet tijdens het rijden in de gordel zitten.

Travelhome is lid van de ANVR Travelhome is lid van het calamiteitenfonds Travelhome is officieel IATA agent Travelhome is lid van SGR Travelhome is lid van SGRZ